Monday, December 2, 2019

Resepi Udang Goreng Kunyit

Walaupun saya masak sekali sehari je di hari bekerja, tapi idea nak masak apa itu memang seringkali ke laut dalam. Saya rasa ini ‘masalah’ yang ramai para isteri alami. Kan? Hehe.

Untuk makan malam, saya akan masak yang ringkas sahaja. Selalunya satu lauk sahaja macam masakan goreng kunyit atau ikan goreng dengan sayur atau telur mata sahaja. Hihihi. Uish, lauk telur memang lauk ‘emas’ sebenarnya. Hehe.

Hari ini saya nak share masak udang goreng kunyit. Saya suka lebih kuah / lebih minyak. Huhu. Tak sihat betul kesukaan saya tu kan. Hihi. Mudahnya masakan masak kunyit ni ialah kita boleh letak sebanyak mana sayur nak disekalikan. 


Bahan-bahan:
Udang
Lobak merah
Kacang panjang/buncis
Cili padi (ketuk)
Cili merah (hiris)
Bawang merah (hiris)
Bawang putih (hiris)

Cara-cara:
1. Panaskan minyak, dan goreng udang yang telah digaul dengan tepung kunyit hingga separa masak. Angkat dan asingkan dahulu.
2. Tumis bawang merah, bawang putih, cili padi dan cili merah sehingga layu.
3. Masukkan sayur-sayuran bersama garam dan secukup rasa hingga sayur masa.
4. Kemudian, masukkan semula udang. Gaul rata. Biarkan sekejap. Dan, siap!

Saya memang suka menu ringkas begini. Saya akan jadi lebih selera makan nasi bila makan lauk kering. Hihi. Orang kata, tak ada kuah pun boleh hidup lah. Haha. Gaul je nasi dengan minyak. Enak! Tambah lemak. Haha.
Read more>>>

Popular Posts

Copyright © My Name Is Yatie Designed by azhafizah.com