Wednesday, April 3, 2019

Dan Bila Tiada Pilihan

Ada suatu hari kita tak berupaya untuk memilih. Bukan tidak mahu memilih tetapi tak diberi pilihan yang kita mahu. Ya, semua orang ada kemahuannya sendiri bukan?

Siang tadi tengah asyik menaip laporan analisa, tiba-tiba komputer 'hang'. Terhenti disitu. Saya dah mula rasa gelisah. Saya tinggalkan komputer jumpa kawan dengan harapan supaya Microsoft Word saya pulih seperti sediakala. Berharap supaya Microsoft Word autosaved sehingga ke akhir huruf yang telah ditaip. Hehe. Tinggi harapan saya.

 

Namun begitu, ia tinggal harapan. Saya masuk ke bilik semula dan diberi pilihan yang langsung tidak memihak kepada saya. Kedua-duanya minta untuk saya 'restart'. Allahhuakbar. Bagaimana laporan saya tadi. Sampai mana agaknya laporan disimpan. Takut nak buat pilihan. Haha.

Tapi sesungguhnya saya tak ada pilihan yang lain. Saya mesti pilih salah satu. Saya kena selesaikan masalah ini juga. Tak ada gunanya dibiarkan begitu lama.

Saya kurang mahir buat laporan. Nak mendapatkan satu ketika yang idea mencurah-curah sangatlah payah. Restart Microsoft Word cuma ambil masa 1 minit. Tapi nak restart saya mengarang laporan semua, Ya Allah. Moga-moga esok saya berjaya siapkan laporan itu.

Setelah buat pilihan, saya hanya dapat kembali separuhnya darinya. Kecewa, tapi saya biarkan ia singgah sebentar sahaja. Pastinya Allah merencanakan sesuatu yang lebih baik. Saya baca yang separuh tinggal itu, ada terselit emosi disitu. Haha. Siapa kata laporan kuantitatif tak boleh diselit dengan emosi? Betul lah. Allah tak nak saya berterusan menulis laporan yang tak betul.

Jadi, kenapa perlu nak berlama-lama tertekan dek kerana satu hal yang kecil? Saya sendiri sedang belajar untuk sepenuhnya dalam setiap hal, kembali kepada Allah SWT. Semuanya adalah dari Dia. Tidak ada satu perkara pun boleh berlaku tanpa izin Dia. Betul ke sangat betul?

Begitulah jua dalam apa sahaja kehidupan kita sehari-hari. Ada ketika sememangnya kita tidak ada pilihan. Seperti peribahasa Melayu, "ditelan mati emak, diluah mati bapak". Cuma jangan kita biarkan hal kecil ini menguasai diri hingga buat kita berkata yang tidak baik / bertindak yang tidak betul. Turn back to Allah SWT.

Assalammualaikum buat semua yang singgah disini.
Semoga kalian dapat sesuatu yang baik.
Yang baik datangnya daripada Allah,
Yang buruk dari saya sendiri.
♡ Yatie ♡

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

Copyright © My Name Is Yatie Designed by azhafizah.com